Merkittävä kasvu mielenterveysongelmiin, keskeytyneet ja viivästyneet opinnot sekä Suomen tulevaisuuden epävarmuus – tällä reseptillä pyritään nyt rakentamaan vakaa Suomi. Kun leikataan opiskelijoilta, leikataan myös pitkäaikaisesta talouskasvusta, koulutustason aidosta nostosta sekä hyvinvoivista tulevaisuuden rakentajista.

Toimeentulolla on keskeinen vaikutus mielenterveyteen ja opintojen etenemiseen – noin 25% LUT-yliopiston opiskelijoista on arvioinut valmistuvansa yli tavoiteajan, joka tarkoittaa sitä, että asia koskettaa merkittävää osaa jäsenistöstämme. Orpon hallituksen kehysriihen tulokset eivät helpota pelkoa oman toimeentulon riittämisestä, sillä opintotukikuukausien loppuminen on yleinen ongelma opiskelijoiden keskuudessa. Suurin ongelma on siis opiskelijoiden palauttaminen yleisen asumistuen piiristä opintotuen asumislisään, joka on sidottu opintotukikuukausiin. Tukikuukausien yhteydessä loppuu tämän päätöksen vuoksi nyt myös asumistuki, joka on aikaisemmin ollut irrallaan opintorahasta ja voimassa myös kesäisin.

Kandivaiheen tukikuukausia on yhteensä 30 ja tyypillisesti niistä käytetään 9 vuodessa. Mikäli opiskelija joutuu nostamaan opintotukea kesällä taloudellisen tilanteensa turvaamiseksi ja tukikuukaudet loppuvat, on todennäköistä, että opinnot viivästyvät yli kandivaiheen kolmen vuoden tavoiteajan. Opiskelijan on tällaisessa tilanteessa pakko tehdä töitä, joka usein viivästyttää opintojen valmistumista entisestään. LUTissa on myös käytössä aito kaksiportainen opiskelumalli, joka tarkoittaa sitä, että kandidaatintyö ja suurin osa tutkinnosta (pl. 12 op) tulee olla tehtynä, jotta maisterivaiheen opintoihin voi siirtyä. Tämä ei ideaalitilanteessa ole ongelma, mutta elämä ei aina istu ideaaleihin. On suhteellisen yleistä, että kandivaiheen opintotukikuukaudet loppuvat ennen kuin maisterivaiheen opintoihin saa siirtyä. Tämä lisää opiskelijan henkistä taakkaa merkittävästi, kun tukikuukausien loppuminen tiputtaa opiskelijan myös asumistuen piiristä – toisin kuin nykyisessä mallissa. Ilman tukiverkkoja, joita kaikilla ei todellakaan ole, on opiskelijan jälleen pakko aloittaa työnteko opintojen ohella.

Kun jätetään erilaiset oppijat ja opintopolut huomiotta, asetetaan opiskelijat eriarvoiseen asemaan keskenään. Suunnitellun mallin mukaisesti pienikin uusi kuormitustekijä elämässä voi pahimmillaan tarkoittaa opintojen keskeyttämistä taloudellisten syiden takia. Tämä ei tue hallituksen tavoitetta koulutustason aidosta ja kestävästä nostosta. On epärealistista odottaa, että kaikkien opiskelijoiden elämä menee hallituksen kaavaileman polun mukaisesti.

Hyvää uudistuksessa on se, etteivät ruokakunnan tulot vaikuta opintotuen asumislisään, mikä kannustaa yhteisasumiseen. Tämä olisi kuitenkin pitänyt toteuttaa nykyisen asumistuen puitteissa, eikä siirtymällä seitsemän vuotta ajassa taaksepäin.

Valtiontaloutta pitää sopeuttaa, mutta sen tulee tapahtua tulevaisuuteen katsoen. Parempia sopeuttamistoimia ovat esimerkiksi markkinoita vääristävistä yritystuista luopuminen sekä erilaisten haittavaikutusten verottaminen. Kun leikataan opiskelijoilta, leikataan suoraan vakaan kansantalouden ja hyvinvoivan yhteiskunnan haaveesta.

Lisätietoja:
Anselmi Auramo, LTKY:n hallituksen puheenjohtaja, 045 647 1116, [email protected]