Tiedote: Wappu siirtyy – koronavirusepidemian vaikutukset opiskelijatoimintaan

Viime aikoina maailmanlaajuiseksi pandemiaksi levinnyt koronavirus, joka aiheuttaa COVID-19 tautia, on aiheuttanut sekä valtakunnallisesti että maailmanlaajuisesti mittavia poikkeustoimia. LTKY on pitänyt tiivistä yhteyttä LUTin ja muiden sidosryhmien kanssa tilanteen etenemisestä ja seurannut Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) valtakunnallisia ohjeita.

12.3. Suomen hallitus on tiedotustilaisuudessaan ohjeistanut että yli 500 henkilön tapahtumia ja kokoontumisia ei tulisi järjestää ja pienempiäkin tapahtumia tulisi välttää. Linjaus on tällä hetkellä voimassa toukokuun 2020 loppuun saakka. Tästä johtuen LTKY:n hallitus on tänään 13.3. yksimielisesti päättänyt siirtää omat tapahtumansa kevään ajalta, Wappu mukaan lukien, myöhempään ajankohtaan. Siirto koskeen myös LTKY:n Lahden ja Turun tapahtumia. Tiedotamme Wapun uudesta ajankohdasta lähiaikoina, mutta olkaa huoleti, Wappu tulee kyllä ja entistä mahtavampana! Samoin tiedotamme myöhemmin lisää teekkarilakeista ja muista Wappuun liittyvistä yksityiskohdista.

Valtakunnallisen ohjeistuksen johdosta LTKY suosittelee yhdistysluettelonsa yhdistyksiä harkitsemaan vakavasti myös omien tapahtumiensa perumista tai siirtämistä. Valtakunnallisen epidemian hillitsemiseksi ja tartuntaketjujen katkaisemiseksi LTKY hallitus on päättänyt perua kaikki kellarin varaukset viikosta 13 eteenpäin. Tätä aikaisempia varauksia ei automaattisesti peruta, mutta tapahtumien järjestäjiä suositellaan harkitsemaan onko tapahtumia järkevää pitää. Tilavaraukset voi peruuttaa kuluitta.

Ylioppilaskunta ymmärtää, että tapahtumien perumisesta voi aiheutua kuluja järjestäjille. LTKY:n yhdistysluettelon yhdistykset voivat ottaa yhteyttä LTKY:n pääsihteeri Antti Ilmavirtaan (044 293 8818, paasihteeri@ltky.fi) mahdollisesta tuesta syntyneiden kulujen kattamiseksi.

LTKY suosittelee että kiltahuoneita ei aktiivisesti käytettäisi loppukevään aikana. Myös LTKY:n toimiston kahvitila pysyy suljettuna 13.3. eteenpäin. Toimistopalveluita LTKY hoitaa  supistetusti ja kiireellisissä asioissa kannattaa olla yhteydessä LTKY:n edunvalvonta-asiantuntija Tiia Kettuseen (044 293 8825, edunvalvonta@ltky.fi). Parhaiten koronavirukselta suojautuu hyvällä käsihygienialla ja noudattamalla THL:n valtakunnallisia ohjeistuksia.

Toivomme kaikilta jäseniltä ja järjestöiltä ymmärrystä ja kärsivällisyyttä tässä tilanteessa.

English version will be provided soon.

Lisätietoja:

Anna Hirsimäki